تب چیست ؟ ودرمان آن
ن : محبوبه ت : سه شنبه 9 دی 1399 ز : 13:03

اگر فرد دمای بدن خود را از حد طبیعی 98-100 درجه فارنهایت (36-37 درجه سانتیگراد) افزایش دهد ، تب دارد. این علامت شایع عفونت است.هرچه دمای بدن فرد افزایش یابد ، ممکن است احساس سرما کند تا زمانی که سطح آن پایین آمده و از افزایش جلوگیری کند. مردم این را به عنوان "لرز" توصیف می کنند.غذا خوردن ، ورزش ، خواب ، زمان روز و عوامل فردی نیز می توانند بر دما تأثیر بگذارند.وقتی عفونت رخ می دهد ، سیستم ایمنی بدن حمله می کند تا سعی کند علت را از بین ببرد. دمای بالای بدن بخشی طبیعی از این واکنش است.تب معمولاً به خودی خود برطرف می شود. با این حال ، اگر دمای بدن بیش از حد بالا رود ، ممکن است نشانه عفونت شدید باشد که نیاز به درمان پزشکی دارد. در این حالت ممکن است پزشک برای کاهش آن دارو توصیه کند.

علائم

وقتی کسی تب دارد ، ممکن است:

وقتی شخص دیگری این کار را نمی کند ، لرزیده و احساس سرما می کند
عرق
اشتهای کمی دارند
علائم کم آبی بدن را نشان می دهد
حساسیت به درد را افزایش دهند
فاقد انرژی و احساس خواب آلودگی است
در تمرکز مشکل دارند
اگر کودک تب دارد ، ممکن است:

در لمس احساس گرما می کنید
گونه های سرخ شده
عرق کرده یا چسبناک باشید
با تب بالا ، ممکن است تحریک پذیری ، گیجی ، هذیان و تشنج نیز وجود داشته باشد.

علائم کووید 19

اگر فردی با سرفه خشک تب داشته باشد ، ممکن است علائم COVID-19 را داشته باشد.مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) از افراد دارای این علائم می خواهند در خانه و به دور از افراد دیگر بمانند. اگر افراد دیگر نزدیک هستند ، فرد باید از صورت نیز استفاده کند.در بسیاری از موارد ، علائم بدون درمان تخصصی بهبود می یابند.با این حال ، اگر فرد دچار درد شدید قفسه سینه یا دشواری در تنفس شود ، باید با شماره اورژانس تماس گرفته و از او کمک پزشکی بخواهد.

گرفتن دما

برای گرفتن دما ، بیشتر مردم اکنون از دماسنج دیجیتال استفاده می کنند. کارشناسان استفاده از دماسنج شیشه ای را توصیه نمی کنند ، زیرا این امر می تواند خطرناک باشد. برخی از افراد از نوار پیشانی استفاده می کنند ، اما ممکن است این دقت کمتری داشته باشد.فرد می تواند یک دماسنج را زیر بازو یا در دهان خود قرار دهد.برای استفاده از دستگاه دیجیتال:

نوک آن را با استفاده از آب سرد و صابون تمیز کنید و سپس آن را بشویید.
دستگاه را روشن کنید.
نوک آن را زیر زبان ، به سمت پشت دهان قرار داده و دهان را ببندید. یا آن را زیر بغل قرار داده و دستگاه را نزدیک به بدن نگه دارید.
منتظر بمانید تا فلش وجود داشته باشد یا دماسنج بوق بزند.
دما را بخوانید.
دمای طبیعی زیر بغل حدود 0.5 تا 0.9 درجه فارنهایت (0.3 تا 0.5 درجه سانتیگراد) پایین تر از دمای دهان خواهد بود.

اگر میزان آن 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر باشد ، فرد تب دارد.

چه موقع باید نگران باشم؟

پزشکان تب ها را بر اساس طول دوام ، رفت و آمد یا عدم مراجعه و بلندی آنها طبقه بندی می کنند.

شدت
دمای هسته بدن در افراد مختلف متفاوت است.

اکثر متخصصان دمای 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) را تب می دانند ، اما در کودکان ممکن است این دما کمتر باشد و در 99.5 درجه فارنهایت (37.5 درجه سانتیگراد) باشد.هیپرپیرکسی هنگامی که دمای فرد از 106 درجه فارنهایت (41.1 درجه سانتیگراد) افزایش یابد ، می تواند رخ دهد. بدون درمان ، این می تواند منجر به عوارض شود.

مدت زمان

تب می تواند باشد:

حاد اگر زیر 7 روز طول بکشد
زیر حاد اگر تا 14 روز طول بکشد
مزمن یا مداوم اگر بیش از 14 روز طول بکشد
تب هایی که برای چند روز یا چند هفته وجود دارد و هیچ توضیحی ندارند ، تب هایی با منشا ناشناخته نامیده می شوند.

درمان
تب خفیف بخشی از پاسخ سیستم ایمنی بدن به باکتری ها ، ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا است. این به بدن کمک می کند تا از عفونت جلوگیری کند.با این حال ، ممکن است ناراحت کننده باشد ، و تب شدید می تواند گاهی اوقات منجر به عوارض شود.به همین دلیل ، پزشکان ممکن است گاهی اوقات داروهایی به نام تب بر را برای کاهش دمای فرد توصیه کنند.به عنوان مثال می توان به داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن اشاره کرد. استامینوفن (تایلنول) نیز می تواند تب را کاهش دهد. آسپرین می تواند کمک کند اما برای کودکان مناسب نیست و ممکن است برای افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند مناسب نباشد.اگر فردی تعریق زیادی داشته باشد ، ممکن است دچار کمبود آب بدن شود. در این حالت ، آنها باید مایعات زیادی مصرف کنند تا از بروز عوارض جلوگیری کنند.

تب یک علامت است نه یک بیماری.ممکن است یک پزشک بخواهد آزمایشاتی را برای شناسایی علت انجام دهد. اگر تب به دلیل عفونت باکتریایی باشد ، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کنند.اگر ناشی از عفونت ویروسی باشد ، پزشک ممکن است استفاده از NSAID ها را برای تسکین علائم توصیه کند.آنتی بیوتیک ها جلوی ویروس را نمی گیرند. پزشک آنها را برای عفونت ویروسی تجویز نمی کند. NSAIDs اگر تب به دلیل گرمای هوا یا ورزش مداوم باشد ، کمکی نخواهد کرد. در این موارد ، خنک کردن فرد ضروری است. اگر گیج یا بیهوش باشند ، نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارند.

علل

تب می تواند از عوامل مختلفی ناشی شود ، از جمله:

عفونت ، مانند گلودرد ، آنفولانزا ، آبله مرغان ، ذات الریه یا COVID-19
روماتیسم مفصلی
برخی از داروها
قرار گرفتن بیش از حد پوست در معرض نور خورشید ، یا آفتاب سوختگی
گرمازدگی ، یا به دلیل دمای بالای محیط یا ورزش طولانی مدت
کمبود آب بدن
سیلیکوز ، نوعی بیماری ریوی است که در اثر تماس طولانی مدت با گرد و غبار سیلیس ایجاد می شود
سو مصرف آمفتامین
ترک الکل
در کودکان
در کودکان با درجه حرارت بالا ممکن است تشنج تب ایجاد شود. این موارد به احتمال زیاد در سنین 12 تا 18 ماهگی اتفاق می افتد.این ها غالباً در اثر عفونت گوش ، گاستروانتریت یا ویروس تنفسی ایجاد می شوند و معمولاً جدی نیستند. کمتر معمولاً ممکن است از بیماری شدیدتری مانند مننژیت ، عفونت کلیه یا ذات الریه ناشی شود.تشنج می تواند هنگامی رخ دهد که دمای بدن به سرعت افزایش یابد.دو نوع تشنج تب وجود دارد: تشنج های تب ساده و تب های پیچیده


.:: ::.


 

Powered By novinblog.net Copyright © by goodqueen
This Themplate  By Theme-Designer.Com