عدس و خواص آن
ن : محبوبه ت : شنبه 20 دی 1399 ز : 21:58

عدس دانه های خوراکی از خانواده حبوبات است.آنها به دلیل شکل لنزشان بسیار شناخته شده اند و با یا بدون پوسته های بیرونی سالم خود را می فروشند.اگرچه آنها یک ماده اصلی غذایی در غذاهای آسیایی و آفریقای شمالی هستند ، اما بیشترین تولید عدس امروزه در کانادا است.

انواع مختلف عدس

عدس اغلب براساس رنگ آنها طبقه بندی می شود که می تواند از زرد و قرمز تا سبز ، قهوه ای یا سیاه باشد.در اینجا انواع متداول عدس آورده شده است:

قهوه ای: این نوع از پرخورترین نوع است. آنها طعم خاکی دارند ، در حین پخت به خوبی شکل خود را حفظ می کنند و در خورش ها عالی هستند.
پوی: اینها از منطقه فرانسوی Le Puy می آیند. رنگ آنها مشابه است اما تقریباً یک سوم اندازه عدس سبز است و طعم فلفلی دارد.
سبز: اندازه آنها می تواند متفاوت باشد و معمولاً جایگزین ارزانتری برای عدس پوی در دستور العمل ها است.
زرد و قرمز: این عدس خرد شده و به سرعت پخته می شود. آنها برای تهیه دال عالی هستند و تا حدودی طعم شیرین و مغزیزی دارند.
بلوگا: این عدسهای ریز سیاه است که تقریباً شبیه خاویار هستند. آنها یک پایه عالی برای سالادهای گرم درست می کنند.
هر نوع عدس ترکیب منحصر به فرد خود از آنتی اکسیدان ها و مواد شیمیایی شیمیایی را دارد.

پلی فنول های موجود در عدس ممکن است فواید سلامتی زیادی داشته باشندعدس سرشار از پلی فنول است. اینها دسته ای از مواد شیمیایی شیمیایی فیتوکراتیک هستند.برخی از پلی فنولهای موجود در عدس ، مانند پروسیانیدین و فلاوانول ، شناخته شده اند که دارای اثرات آنتی اکسیدانی ، ضد التهابی و محافظت عصبی قوی هستند.پلی فنول های موجود در عدس نیز ممکن است در بهبود سطح قند خون نقش داشته باشند.همچنین لازم به ذکر است که به نظر نمی رسد که پلی فنول های عدس پس از پخت و پز خاصیت تقویت کننده سلامتی خود را از دست بدهند.

از قلب شما محافظت کند
خوردن عدس با خطر كمی بیماری قلبی همراه است ، زیرا در چندین عامل خطر تأثیرات مثبتی دارد.یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 48 فرد دارای اضافه وزن یا چاقی مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که خوردن یک سوم فنجان (60 گرم) عدس هر روز باعث افزایش سطح "خوب" کلسترول HDL و کاهش قابل توجه سطح کلسترول LDL "بد" و تری گلیسیرید.علاوه بر این ، پروتئین های موجود در عدس ممکن است بتوانند ماده آنزیم مبدل آنژیوتانسین I (ACE) را مسدود کنند ، که به طور معمول باعث انقباض رگ های خونی می شود و در نتیجه فشار خون شما را افزایش می دهد.مقادیر بالای هموسیستئین یکی دیگر از عوامل خطر بیماری قلبی است. در صورت ناکافی بودن مصرف فولات در رژیم غذایی ، این موارد می تواند افزایش یابد.از آنجا که عدس منبع بزرگی از فولات است ، اعتقاد بر این است که ممکن است از تجمع هموسیستئین اضافی در بدن شما جلوگیری کند.سرانجام ، اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد ، اما خوردن عدس ممکن است به کاهش مصرف کلی مواد غذایی کمک کند. آنها بسیار سیر کننده هستند و به نظر می رسد سطح قند خون شما را ثابت نگه می دارند.

مواد مغذی

ممکن است جذب مواد مغذی را مختل کنندعدس حاوی ضد مغذی است که می تواند بر جذب سایر مواد مغذی تأثیر بگذارد.

بازدارنده های تریپسین

عدس حاوی مهارکننده های تریپسین است که مانع تولید آنزیمی می شود که به طور معمول به تجزیه پروتئین از رژیم غذایی شما کمک می کند.با این حال ، عدس معمولاً حاوی مقادیر کم این است و بعید به نظر می رسد که تریپسین موجود در عدس تأثیر مهمی بر هضم پروتئین شما داشته باشد.

لکتین ها

لکتین ها می توانند در برابر هضم مقاومت کرده و به سایر مواد مغذی متصل شوند و مانع از جذب آنها شوند.علاوه بر این ، لکتین ها می توانند به کربوهیدرات های موجود در دیواره روده متصل شوند. اگر بیش از حد مصرف شوند ، ممکن است مانع روده را ایجاد کرده و نفوذپذیری روده را افزایش دهند ، شرایطی که به عنوان روده نشت کننده نیز شناخته می شود.حدس زده می شود که مقدار زیادی لکتین در رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به یک بیماری خود ایمنی را افزایش دهد ، اما شواهد برای حمایت از این امر محدود است.همانطور که گفته شد ، لکتین ها ممکن است خاصیت ضد سرطانی و ضد باکتریایی داشته باشند .اگر می خواهید تعداد لکتین های رژیم خود را به حداقل برسانید ، سعی کنید عدس را یک شب خیس کنید و قبل از پخت آب آن را دور بریزید.

تانن

عدس حاوی تانن است که می تواند به پروتئین ها متصل شود. این می تواند از جذب برخی مواد مغذی جلوگیری کند.به طور خاص ، این نگرانی وجود دارد که تانن ها ممکن است جذب آهن را مختل کنند. با این حال ، تحقیقات نشان می دهد که سطح آهن به طور کلی تحت تأثیر مصرف تانن در رژیم غذایی تأثیر نمی گذارد.از طرف دیگر ، تانن سرشار از آنتی اکسیدان های تقویت کننده سلامتی است.




 

Powered By novinblog.net Copyright © by goodqueen
This Themplate  By Theme-Designer.Com