منارجنبان اصفهان
ن : محبوبه ت : شنبه 20 شهريور 1400 ز : 13:00

مناره مسجد علی منار ، اصفهان ، ایران (1118-1157 م.) در زمان سلطان سلجوقی سنجر (118-1157 م) ساخته شده است.
ساربان به معنای واقعی کلمه به معنی "بازیگر" است و نشان می دهد که این مناره قرن یازدهم به عنوان چراغ راه کاروانانی که به سمت اصفهان حرکت می کنند ساخته شده است. این مناره یکی از طولانی ترین و زیباترین مناره های سلجوقی ایران است. این مناره به ارتفاع 29 متر شامل هفت قسمت تزئین است.

منارجنبان معروف ترین بنای تاریخی در سراسر ایران است ، منارجنبان به معنی مناره ای که می لرزد بنایی است که در اصفهان واقع شده است ، ساختمانی با دو مناره در لاتین به معنی تکان دادن مناره ها. چیزی که این ساختمان را شگفت انگیز می کند در واقع این است که مناره های بالای این ساختمان تا 10 اینچ در هر طرف به لرزه در می آیند.به دلیل نسبت بین ارتفاع و عرض مناره ها و عرض ایوان ، اگر یکی از مناره ها تکان بخورد ، دیگری منسجم می لرزد.

مناره قبلاً با سه کتیبه سلجوقی تزئین شده بود ، اما با گذشت زمان خراب شد و آنچه امروز می بینید فقط بازسازی آثار اصلی است. به نظر می رسد این کتیبه ها فقط حاوی آیات مذهبی هستند زیرا نامها و تاریخهای نوشته شده روی آنها بسیار آسیب دیده است که نمی توان آنها را بازیابی کرد. گفته می شود که مناره بخشی از مسجد مجاور بوده است که امروزه اثری از آن باقی نمانده است. مناره مستقل امروزه کمی به سمت غرب متمایل شده است و آن را پیزا اصفهان می کند!




 

Powered By novinblog.net Copyright © by goodqueen
This Themplate  By Theme-Designer.Com